--> Color de Fondo de la página

CRIMEN Y CASTIGO








Crime & Punishment es el nuevo complemento o expansión para el juego de mesa "Firefly: The Game" en el que, como veremos, tendremos más cartas de "Mishbehave", así como nuevas reglas para los "buscados" y muchas otras cosas interesantes que pasamos a desglosar tras el salto.

Sin duda alguna este juegazo sigue sorprendiéndonos (y eso que no hemos hablado de los nuevos billetes o los tokens acrílicos que se venderán por separado) aunque lo que ahora muchos echamos de menos es mayor variedad en el tema de las naves ;)


 


 Aunque todavía me encuentro en fase de "traducción" de las reglas y demás, podéis leer la descripción que hacen en "boardgeekgames" de las mismas a continuación. Si no os defendéis con el idioma de los herejes solo tenéis que esperar un poco a que me ponga a ello, aunque no es demasiado complicado, la verdad ;)




En estas primeras dos imágenes podéis leer las reglas de la expansión y los cambios que estas producen en el juego.

A continuación tenéis un desglose, de no muy buena calidad, de las cartas de "Mishbehave" que trae la expansión:






Como extra, que es de agradecer, la expansión trae dos cartas NUEVAS de misión, centradas en las novedades del juego, como es habitual.



Así como otras dos cartas de "Setup" con las que podemos modificar el juego, como ya se viera en las expansiones anteriores. Todo un acierto para mi entender.




Nuevas novedades: Aquí tenemos estas pequeñas "cartas", que aportan novedades interesantes al desarrollo del juego. Se usan con el resto de la expansión y me parecen muy curiosas ;)



Más tokens y fichas, que nos ayudarán a determinar qué personajes están buscados por la justicia y cuales no, así como nuevas fichas de las grandes por si teníamos pocas XD




 Finalmente os copio y pego la descripción que hacen en el "boardgeekgame" sobre la expansión aunque os recomiendo pasaros por su página para saber más del tema. Por supuesto que todas estas imágenes son de esa página:




 (A)Clearer Skies,Better Days
Designed to shorten game-play by
(1)Rolling a dice at the start of a Full Burn allowing you to move through that number of sectors before you have to draw a Nav card.It doesn't extend the Full Burn range.
(2)Ignoring all Reaver and Alliance Alert Tokens.

(B)Alliance High Alert (excludes Harken but any other Contact can be a starting Job)
This and the 2 new story cards
Wanted Men.
Smugglers Blues
Make use of the new Alliance Alert Cards

There are 10 of these cards although only one is in play at any one time.They are 'Updated' when the Alliance Cruiser Nav Card or one of the 2 new Alliance Alert! Misbehave cards are drawn replacing the current card with the next one from the deck.

The card's rule is in play at all times and some punish those who have Warrants by blocking access to a supply deck or Contact. However the most game changing may the one pictured on the box.

'When you Botch a Job, Disgruntle your entire Crew'

Given that some Misbehave Cards options list a Disgruntle Crew (in this set too) and then Attempt Botched I assume this would mean an instant Crew loss.(Where's Fendris? Only 1,the lovely named 'The Manure's Hit The Turbine specifically says 'Disguntle all Crew except Leader')

So, the Misbehave Cards themselves

40 new cards (to make 80 in total)
29 with Aces 12 new Solid with ...
7 with Keywords Hacking Rig, Transport etc.
10 specific cards Shepherd Book (R.I.P.), Jayne's Hat..

Some new mechanics

'Your Crew is now Wanted' -Add a provided (24 of them) Wanted token on all Crew EXCEPT the Leader and they then need to be included in any Wanted Crew Roll. The Wanted Token is discarded if the Crew is dismissed.

'I'll be in My Bunk'
Confirms when a Crew member is directed to Return to the Ship the Crew member and their equipment may not be used for the remainder of the Job.
'You MAY NOT move equipment between Crew while Working a Job'

Splitting Up

3 Cards split the Crew in to 2 groups including the rather evil They're Right on our Tails which can result on one group all being killed if you don't have enough firepower (or you could isolate Tracey) so if you only have 1 Crew to face these you Botch the Job as if there was no Crew left on the Job.

Replacements
5 Cards second option allow you to replace that card with a newly drawn Misbehave Card which replaces the current 1.

3 Cards have a 2 steps rather than 2 options both of which have to be passed to proceed.

2 cards (1 both options) involve seizing of equipment which are removed from the game permanently.


Some of the Botched Jobs involve you loosing Rep with 1 Contact and as previously there are more fight then negotiate and least tech roles to make with it seems slightly higher scores required to pass the test.

The 2 Story Card set ups

Wanted Men is basically a money chase to $20,000 Credits starting outside Alliance space with 1 Warrant and an Alert Card in place and starting Jobs from selected Contacts only.Crime pays,Legal Jobs frowned upon and the Cruiser to be avoided.

Smuggler's Blues gets you collecting Contraband (1 Misbehave per unit) and selling to specific Contacts the last of which gives a final turn to the other players and the one with most Credits wins.


6 new Warrant Token and a 4 page information leaflet complete the expansion.

Not sure if this spoils too much but it looks great and thanks GF9 for all the hard work on this expansion.


 ---


Con esto y un poco más creo que tenemos suficiente emoción para esperar que podamos adquirir la expansión. Lo que no deja de ser una pena, después de todo, es que en español nos tengamos que conformar con expansiones que salieron hace más de dos años, mientras que el juego sigue su curso en el exterior.

Bueno, a disfrutarlo y nos leemos en breve con el NUEVO JUEGO DE FIREFLY que podremos ver en breve ;)

Un saludo!

1 comentarios:

Nenuial dijo...

Menuda pintaza.Vaya ansia me creas... debería dejar de leer tu blog.A ver si traen pronto Blue Sun y nos vamos acercando a este.

Publicar un comentario